Forum nie tylko o Tibii i OTS...

Nie tylko o Tibii i OTS...


#1 2007-05-03 13:07:34

Guzur

http://i34.tinypic.com/3321jrs.gif

Zarejestrowany: 2006-04-17
Posty: 1526
WWW

Jak to robi CipSoft?

Na Tibia.com pojawił się nowy artykuł CipSoftu. Tym razem jest on o tym jak powstaje aktualizacja gry. Zapraszamy do lektury przetłumaczonego przez Tibia.pl tekstu:

Zimowa aktualizacja została wdrożona już ponad 4 miesiące temu, tak więc sporo ludzi w siedzibie CipSoftu ciężko pracuje nad tegoroczną letnią aktualizacją. Jak wszyscy wiecie mamy dwie główne aktualizacje każdego roku. Letnią będącą głównie rozszerzeniem mapy poprzez dodanie nowych miast, lochów do zwiedzania oraz wielu stworzeń do walki. Zimową, która skupia się na nowych funkcjach lub rewizji jakiegoś mniejszego obszaru. Dzisiaj chcielibyśmy zaprosić was do zapoznania się z krokami jakie muszą zostać podjęte zanim ostatecznie zostanie wprowadzona aktualizacja.

Zbieranie Pomysłów

Zbieranie pomysłów zaczyna się około 6 miesięcy do 1 roku przed planowaną aktualizacją. Tym zajmuje się głównie grupa odpowiedzialna za treść. Jednak członkowie wszystkich działów są zapraszani by dołączyć do gorącej dyskusji i przedstawić swoje pomysły na nową erę, takie jak potwory, przedmioty, imiona, najazdy, style budynków, rośliny itd. Również forum propozycji jest sprawdzane pod kątem ciekawych pomysłów. Razem, Tibia Product Manager oraz dział odpowiedzialny za treść, decydują o nowych ustawieniach oraz funkcjach planowanych w następnej aktualizacji. Następnie przez długi okres czasu dział treści rozwija podstawowe pomysły, aż wyklaruje się z nich dość jasna wizja tematu na następną aktualizację.

Planowanie

Gdy decyzje odnośnie tematu zapadną, zaczyna się właściwe planowanie aktualizacji. Na początku dział treści tworzy koncept obszaru. Jest to dość długi tekst zawierający wszelkie szczegóły dotyczącej tego terenu. Znajdziesz tutaj zarówno podłoże historyczne danego obozu jak i dane o potworach zamieszkujących pobliskie tereny. Co więcej, zdefiniowany jest klimat, rodzaje roślinności jaka występuje w okolicy oraz struktura geograficzną (góry, lasy, rzeki, wyspy, itd.). W ten sposób otrzymujemy dokument zawierający wszelkie detale, podobny do przewodnika turystycznego, co jest bardzo ważne podczas tworzenia tekstów dla NPCów czy książek, tak by wszystko było zgodne, tworzyło całość.
Kolejnym krokiem jest rozplanowanie zadań dla graczy, znanych większości jako questy. Jakie misje mają zostać wykonane oraz jakie nagrody będą do zdobycia ? Czy wymagany będzie konkretny poziom doświadczenia ? Jak silne potwory staną na drodze gracza podczas wykonywania misji ? Na wszystkie te pytania trzeba znaleźć odpowiedź.
Również wprowadzenie nowych funkcji i udogodnień musi zostać starannie zaplanowane. Do tego celu, wybrani ludzie z różnych działów, spotykają się kilkukrotnie by przedyskutować wiele opcji i wybrać z nich tą najlepszą.

http://images.tibia.pl/static/news/concept_art_small.png

Grafika

Gdy tylko skończy się planowanie, zostaje stworzona lista grafik jakie będą potrzebne. Teraz, nasi graficy zaczynają tworzyć wstępne szkice różnych stylów architektonicznych, by dać wszystkim wyobrażenie o tym, jak nowy obszar będzie wyglądał. Ostatecznie powstają pierwsze grafiki. Przeważnie nasi graficy zaczynają od rysowania otoczenia: ścian, dachów, roślin, powierzchni. Są to pierwsze elementy, których potrzebują twórcy poziomów do stworzenia nowego terenu. Gdy wszystkie te obiekty są gotowe, graficy przechodzą do rysowania stworzeń. Na samym końcu powstają przedmioty. Chociaż wiele przedmiotów jest rysowanych przez utalentowanych graczy tibijskich, większość z grafik tworzy nasz utalentowany grafik Jan.

Budowanie Mapy

Jak tylko powstaną nowe grafiki są one wprowadzane do edytora. Edytor ten jest narzędziem, dzięki któremu została zaprojektowana cała tibijska mapa. Tutaj grafiki stają się obiektami – oznacza to, że mają przypisane atrybuty i wartości, np.: ustalone jest, iż nie można przechodzić przez ściany lub obrona jaką posiada konkretna tarcza.
Gdy wszystkie nowe grafiki zostaną dodane do edytora, zaczyna się właściwe tworzenie nowych terenów. Po pierwsze, należy powiększyć mapę tak, byśmy mieli wystarczającą ilość miejsca na budowę. Teraz masz wielką „skrzynie piachu” gdzie możesz tworzyć. Oczywiście zaczynasz od ziemi. Następnie zostaną dodane rzeki, góry oraz rośliny. Ostatecznie projektowane jest nowe miasto. Aby je zapełnić potrzeba około 30-50 domów. Na początku powstają ulice, zaraz po nich powstają domy do wynajęcia. Dalej w kolejności budynki publiczne takie jak skład, bank, sklepy itd. Następnie domy są dekorowane i mniejsze rzeczy, jak skrzynki pocztowe czy kosze na śmieci, trafiają na swoje miejsce. Ostatecznie projektowane są statki gwarantujące szybki transport pomiędzy tibijskimi miastami. Na samym końcu powstają lochy wraz z dekoracją gwarantującą odpowiedni klimat i wrażenia dla graczy, którzy zdecydują się walczyć z przerażającymi stworzeniami zamieszkującymi te podziemia.

http://images.tibia.pl/static/news/update_progress.gif

Dodawanie NPCów i Potworów

Gdy mapa jest już gotowa, czas na dodanie NPCów oraz potworów. Dla każdego miasta wymagani są pewni NPCe. Potrzeba sklepikarzy, sprzedawców czarów, kapłanów, uzdrowicieli, kapitanów oraz oczywiście gawędziarz i NPCów, u których zaczynamy zadania. Dla każdego NPCa musi zostać wybrana rasa oraz wygląd. Co więcej dla każdego z nich należy wybrać lokalizację. Należy również ustalić na jakie słowa kluczowe będą reagowali i jakich udzielali odpowiedzi. Teksty te są przygotowywane przez członków działu zajmującego się treścią a następnie są dokładnie sprawdzane przez jednego z ekspertów od języka angielskiego pracującego w customer support.
Oprócz pokojowych NPców, w grze mamy dodatkowo potwory, z którymi możemy walczyć. Ponieważ większość z nich również ma głos, należy zdefiniować jakie będą wydawały dźwięki oraz jakie zdania będą wypowiadać. Ich wygląd jest przeważnie zdefiniowany przez grafikę jaka została dla nich stworzona. Oprócz ich wyglądu należy również ustalić jak będą silne, jakie czary będą w stanie rzucać oraz jakie przedmioty będzie można znaleźć w ich martwych ciałach. Zanim potwór zostanie dodany do gry na dobre, należy sprawdzić czy wybrane umiejętności i czary będą odpowiednie dla tego konkretnego stworzenia. Testy te są przeważnie przeprowadzane na publicznych serwerach testowych, gdzie tutorzy i gamemasterzy mogą wyrażać swoje opinie na temat siły oraz przedmiotów lecących z nowych potworów. Tak więc potwory te są cały czas poprawiane, nawet podczas tych testów. Ostatecznie należy ustalić w jakim promieniu potwory te będą się odradzać. W tej fazie, siła potwora jest bardzo ważna. Im bliżej miasta pojawia się dany stwór, tym powinien być słabszy. Przecież nie chcemy aby niedoświadczony gracz, który wyruszy eksplorować kontynent, zginął zabity przez jakieś potworne stworzenie zaraz za bramą miasta.

Dodawanie Nowych Zadań oraz Funkcji

Oprócz konkretnych zwrotów wypowiadanych przez NPCów, dalsze prace są wymagane by powstały nowe zadania. Dla przykładu, tak zwane flagi questowe muszą zostać zdefiniowane. Flagi te mają przekazać serwerowi, że wykonałeś juz konkretne misje wymagane do skończenia całego zadania, w skład tego wchodzą odpowiednie słowa wypowiedziane do NPCa, otwieranie skrzyń z nagrodami, popychanie konkretnych dźwigni. Oczywiście wszystkie przedmioty wymagane do skończenia zadania również należy dodać do gry. Przy pomocy flag questowych możemy również zdecydować, które z zadań zostaną wyświetlone w naszym dzienniku. Generalnie większe questy z historią w tle się tam pojawiają, podczas gry małe zadania polegające na otworzeniu skrzynki na Rookgaardzie nie zostaną tam wyświetlone.
Gdy aktualizacja przynosi ze sobą nowe funkcje lub udogodnienia, należy je zaprogramować albo dodać konkretne możliwości przedmiotom, takie jak możliwość rzutu kością i otrzymywanie losowego wyniku. Jest również możliwość, że wymagana będzie zmiana konkretnych formuł, np. formuła służąca do obliczania regeneracji many została zmieniona gdy wprowadziliśmy różdżki.

Testy

Zanim nowe zmiany i poprawki zostaną wprowadzone do gry, należy je przetestować. Ostatni miesiąc przed aktualizacją jest przeważnie wykorzystywany na znalezienie i eliminację wszelkich błędów gry. Na początku członkowie dziełu treści oraz niektórzy z supporterów testują wszystkie nowe funkcje. Sprawdzają oni czy NPCe reagują prawidłowo, czy potwory niszczeją tak jak powinny, czy wszystkie drzwi działają, czy nowododane zadania są wykonalne itd. Praktycznie wszystkie nowości są tutaj sprawdzane. Gdy ten pierwszy test dobiega końca, zapraszamy gamemasterów, tutorów oraz administratorów wspieranych stron fanowskich na prywatny serwer testowy. Oprócz dodatkowych ludzi, którzy sprawdzą działanie wprowadzonych nowości, mamy również przedsmak tego, jak zareaguje społeczność gdy zapozna się z aktualizacją: czy potwory są zbyt silne czy zbyt słabe, czy wypada z nich odpowiednia ilość przedmiotów, czy zadania są rozwiązywalne, czy nowe funkcje są łatwe do opanowania itd. Członkowie działu treści są w tym czasie często dostępni, sprawdzając reakcje ludzi lub pytając ich o sprawdzenie konkretnych rzeczy. Oczywiście są również zajęci naprawianiem błędów zgłoszonych przez tutorów i gamemasterów oraz dodawaniem konkretnych wartości potworom lub obiektom.
Kiedykolwiek występuje potrzeba przetestowania nowego sprzętu lub oprogramowania podczas gdy serwer będzie zaludniony, otwierany jest publiczny serwer testowy gdzie zapraszani są wszyscy gracze. Jednakże testy te, są wymagane jedynie gdy obciążenie serwera jest ważne przy sprawdzaniu zachowania nowych funkcji lub urządzeń.

Ostateczne Kroki

Gdy wszystko jest przetestowane a wszelkie błędy zostały naprawione, aktualizacja jest nareszcie gotowa do wprowadzenia. Oczywiście, również teksty na stronie wymagają dostosowania do wprowadzanych zmian. Grafiki nowych potworów oraz ich opisy muszą zostać dodane na odpowiedniej stronie, strona map musi zostać zaktualizowana mapami zawierającymi nowopowstałe obszary a nowe funkcje i udogodnienia należy wyjaśnić w instrukcji. Ostatecznie, wiadomość dotycząca najbliższej aktualizacji, musi zostać napisana. Gdy wszystko zostanie zrobione, zostaje wprowadzona aktualizacja. Do tego celu konieczne jest odłączenie wszystkich serwerów od sieci, tak by nowe pliki zostały wgrane. Przeważnie zajmuje to kilka godzin. Gdy to jest już gotowe, serwery wracają do stanu online. Ostatnim krokiem jest automatyczna aktualizacja klientów gry podczas próby podłączenia. Od teraz, wszystko jest gotowe by wysłać twoją postać na nową przygodę w świecie Tibii, by zwiedzała nowe tereny, rozwiązywała nowe zagadki oraz broniła się przed nowymi przerażającymi stworzeniami.

Przygotuj się na kolejną aktualizację!
Wasz CipSoft


"Oczywiście, że wiem kim jesteś... Moją pracą jest wiedzieć"

"Gdyby byki i konie miały ręce i mogły nimi malować i tworzyć dzieła, jak ludzie, to konie malowały by postacie bogów podobne do koni, i takież ciała im dawały, a byki podobne do byków"

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
legowisko ortopedyczne dla kota